25/11/12

ΠΡΟΣΩΠΙΚΕΣ ΑΝΤΩΝΥΜΙΕΣ

ΑΝΤΩΝΥΜΙΕΣ

Οι αντωνυμίες είναι τα μέρη του λόγου (οι λέξεις) που χρησιμοποιούνται αντί των ονομάτων. Οι προσωπικές αντωνυμίες φανερώνουν τα τρία πρόσωπα του λόγου :εκείνον δηλαδή που μιλεί (πρώτο πρόσωπο εγώ), εκείνον που του μιλάμε (δεύτερο πρόσωπο εσύ) και εκείνο που γι’ αυτό γίνεται λόγος (τρίτο πρόσωπο  αυτός).
Κλίνονται ως εξής:

ΠΡΩΤΟ ΚΑΙ ΔΕΥΤΕΡΟ ΠΡΟΣΩΠΟ
ΕΝΙΚΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ
ΠΛΗΘΥΘΝΤΙΚΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ
ονομ.
εγώ
εσύ
εμείς
εσείς
γεν.
εμένα (μου)
εσένα (σου)
εμάς (μας)
εσάς (σας)
αιτιατ.
εμένα (με)
εσένα (σε)
εμάς (μας)
εσάς (σας)
κλητ.
-
-
-
-
ΤΡΙΤΟ ΠΡΟΣΩΠΟ
ΕΝΙΚΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ
ΠΛΗΘΥΘΝΤΙΚΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ
ονομ.
αυτός (τος)
αυτή (τη)
αυτό (το)
αυτοί (τοι)
εσείς
γεν.
αυτού (του)
αυτής (της)
αυτού (του)
εμάς (μας)
εσάς (σας)
αιτιατ.
αυτόν (τον)
αυτήν (την)
αυτό (το)
εμάς (μας)
εσάς (σας)
κλητ.
-
-
-
-
-



Προσοχή: Δεν πρέπει να μπερδεύουμε τα άρθρα, με τους αδύνατους τύπους των προσωπικών αντωνυμιών. Τα άρθρα συνοδεύουν ονόματα, ενώ οι αντωνυμίες, συνοδεύουν ρήματα.
Του Παύλου, της τάξης, του παιδιού. (άρθρα).
Του μίλησα, της έδειξα, του φώναξα
, του γέλασα. (προσωπικές αντωνυμίες)
Του(προσωπική αντωνυμία) χαμογέλασα
του(άρθρο) ανθρώπου
Τον (προσωπική αντωνυμία) έπιασαν τον(άρθρο) κλέφτη

1)    Να υπογραμμίσετε τις προσωπικές αντωνυμίες 
και  να το ξαναγράψετε στον άλλο  αριθμό

Με βοηθάει.                     Μας βοηθάει.

1.      Σε πιστεύει.

2. Το αλλάζω.
3. Μας αγαπάει.

4. Σας έχω φίλους.

5. Τα ονειρεύομαι.

6. Σας εκνευρίζω.

7. Τα οφείλω.

8. Τα αγοράζει..

9. Σε ενδιαφέρει .

10. Σας πειράζει


2)Φτιάξε προτάσεις με τη σωστή αντωνυμία. Χρησιμοποίησε τα ρήματα από το πλαίσιο.

• αγοράζω • παίρνω • χαρίζω • προσφέρω • κάνω δώρο • δίνω

Το παιδί θέλει ένα ποδήλατο.
Θα του αγοράσουμε ένα ποδήλατο.

1. Ο Μανόλης  θέλει ένα βιβλίο.

2. Οι δίδυμες θέλουν έναν ένα CD player .

3. Οι φίλοι μας θέλουν ένα CD.

4. Τα αγόρια θέλουν μια μπάλα μπάσκετ.

5. Η μαμά θέλει μια καινούρια ζακέτα.

6. Το μωρό θέλει μια κουδουνίστρα.

Δεν υπάρχουν σχόλια: